Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera
8 Angebote vergleichen
Bester Preis: € 12,45 (vom 12.03.2021)Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
*BOSMA-BOEKEN*.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, sch... Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001).Soort: Met illustraties;Taal: Nederlands;Afmetingen: 220x223x165 mm;Gewicht: 635,00 gram;Verschijningsdatum: januari 2004;Druk: 1;ISBN10: 9054600896;ISBN13: 9789054600893; Nederlandstalig | Paperback | 2004.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
** LIFESTYLE PROVIDERS **.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, sch... Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001).Soort: Met illustraties;Taal: Nederlands;Afmetingen: 220x223x165 mm;Gewicht: 635,00 gram;Verschijningsdatum: januari 2004;Druk: 1;ISBN10: 9054600896;ISBN13: 9789054600893; Nederlandstalig | Paperback | 2004.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
2manybookss.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
--- LIFESTYLE PROVIDERS ---.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
Mokumbooks.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
Exalto in boeken.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
Antiquariaat Boek2.nl.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.
Ontvoering, Verleiding En Bevrijding, de Orient in de opera (2004)
ISBN: 9789054600893 bzw. 9054600896, vermutlich in Holländisch, Bulaaq, Uitgeverij, Taschenbuch, gebraucht.
Jellesboekenkraam.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Die Entführung aus dem Serail (Mozart, 1781) en L´Italiana in Algeri (Rossini, 1813) zijn twee van de talrijke opera's waarin de Oriënt centraal staat. Ze verhalen over ontvoerde prinsessen naar een vreemde omgeving, waar de altijd blanke schone door haar Westerse minnaar, al dan niet tegen haar zin, wordt bevrijdt uit de armen van de pasja. Deze opera's vormden in de achttiende en negentiende eeuw een muzikaal hoogtepunt van de oosterse mode in de Europese literatuur, architectuur, theater, schilderkunst, tuinkunst en zelfs kleding. Ontvoering, verleiding en bevrijding zijn de centrale thema's in dit boek over de Oriënt-opera. De auteur laat hij zien hoe het beeld over de Oriënt geleidelijk wisselt tussen oprechte belangstelling voor de ander naar afkeer, wat meer zegt over het Westen dan over de Oriënt zelf. De Oriënt-opera's, waarin Turkse muziekelementen hun intrede doen, houden met hun symboliek en heroïsche liefde voor de eigen maatschappij een spiegel voor. Dramaturg en muziekpublicist Willem Bruls (1963) studeerde letteren en kunstgeschiedenis. Hij schrijft voor internationale vakbladen over muziektheater en opera, geeft drama-adviezen voor opera's en schreef ondermeer Godenschemering (Ambo, 1999), Opera achter de schermen (Gottmer, 1999) en Opera in een notendop (Prometheus, 2001). Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Paperback;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 2004;Aantal pagina's: 288 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: Willem Bruls;Uitgever: Bulaaq, Uitgeverij; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 635 g;Verpakking breedte: 165 mm;Verpakking hoogte: 22 cm;Verpakking lengte: 223 mm; Nederlands | Druk: 1 | Paperback | 9789054600893 | 288 pagina'S.