Beelden voor passie en hartstocht - 8 Angebote vergleichen

PreiseMai 16Juni 20Dez. 20
Schnitt 49,95 58,44 69,71
Nachfrage
Bester Preis: 27,50 (vom 27.06.2020)
1
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 2 weken.
Antiquariaat Coriovallum.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 2243 g;Verpakking breedte: 250 mm;Verpakking hoogte: 33 cm;Verpakking lengte: 330 mm; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
2
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, Uiterlijk 28 december in huis.
Barksdale Books.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 2243 g;Verpakking breedte: 250 mm;Verpakking hoogte: 33 cm;Verpakking lengte: 330 mm; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
3
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 8 dagen.
verzamelboeken.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;Gewicht: 2243 g;Verpakking breedte: 250 mm;Verpakking hoogte: 33 cm;Verpakking lengte: 330 mm; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
4
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 8 dagen.
verzamelboeken.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;NUR code: 680;Subtitel: bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
5
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, Uiterlijk 6 juli in huis.
Barksdale Books.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;NUR code: 680;Subtitel: bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
6
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 8 dagen.
Boekhandel Utrecht.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;NUR code: 680;Subtitel: bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
7
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 8 dagen.
Thomasboek.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;NUR code: 680;Subtitel: bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
8
9789057303890 - E.M.F. Verheggen: Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw
E.M.F. Verheggen

Beelden Voor Passie En Hartstocht, bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw

Lieferung erfolgt aus/von: Niederlande ~NL HC US

ISBN: 9789057303890 bzw. 9057303892, vermutlich in Holländisch, Walburg Pers, gebundenes Buch, gebraucht.

Lieferung aus: Niederlande, 1 - 2 weken.
Emile Kerssemakers.
Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Beelden voor passie en hartstocht is zowel een gedegen wetenschappelijke studie als een boeiend kijkboek. Evelyne Verheggen ging op zoek naar de oorsprong van bid- en devotieprenten in Nederland en het religieuze gebruik ervan. Bid- en devotieprenten speelden in de 17de en 18de eeuw een belangrijke rol in het godsdienstig leven van Noord-Nederlandse katholieken. Ze zijn te beschouwen als opvolgers van de middeleeuwse miniaturen. Begijnen en geestelijke maagden of 'kloppen' ondersteunden het werk van de priester. In hun dagelijks leven en bij het gebed maakten de vrouwen intensief gebruik van religieuze prenten. Ze bewaarden ze in gebedenboeken of plakten ze in handschriften. Ook verspreidden ze de prenten onder de gelovigen. Bijzonder is de gebruikscultuur die in de 17de eeuw in het noorden ontstond: de begijnen en kloppen voorzagen de prentjes van handgeschreven opdrachten, waardoor deze als het ware gingen functioneren als een ondergrondse vorm van communicatie. Bij overlijden werden de prentjes voorzien van een in memoriam-tekst. Zo ontstond het bid- of doodsprentje. Ook werden prenten uitgedeeld ter gelegenheid van een intrede of professie, of gewoon als teken van vriendschap. Al deze gebruiken vonden hun oorsprong in de Republiek en werden pas aan het einde van 18de eeuw overgenomen door de Zuidelijke Nederlanden, gevolgd door andere landen. Door de vele details levert Beelden voor passie en hartstocht een belangrijke bijdrage aan onze kennis van devotioneel beeldmateriaal, dat nog vaak ten onrechte wordt gezien als 'inferieure volkskunst'. Tegelijkertijd biedt het een bijzondere kijk op het religieuze en spirituele leven in de vroegmoderne tijd. Inhoud:Taal: Nederlands;Bindwijze: Hardcover;Druk: 1;Verschijningsdatum: januari 9999;Afmetingen: 32,9 x 25 x 3,2 cm;Aantal pagina's: 368 pagina's;Kaarten inbegrepen: Nee;Illustraties: Met illustraties; Betrokkenen:Auteur: E.M.F. Verheggen;Uitgever: Walburg Pers; EAN: Overige kenmerken:Extra groot lettertype: Nee;NUR code: 680;Subtitel: bid- en devotieprenten in de Noordelijke Nederlanden in de 17de en 18de eeuw; Nederlands | Druk: 1 | Hardcover | 9789057303890 | 368 pagina'S.
Lade…